Warsaw on Foursquare
12 marca 2012
Miasto Stołeczne Warszawa jest partnerem w projekcie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego o nazwie "I-SPEED - Polityki Społeczeństwa Informacyjnego na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Ekonomicznego Europy" (http://www.ispeed.eu).
Celem projektu jest m.in. zwiększenia konkurencyjności miast oraz rozwoju turystyki po przez identyfikację, analizę i przekazywaniu dobrych praktyk, dotyczących efektywnego tworzenia i korzystania z usług opartych na ICT (Information and communications technology).
W ramach projektu wymieniamy się dobrymi praktykami z naszymi partnerami ale również sam szukamy sami na rynku nowych rozwiązań możliwych do zaadaptowania w Warszawie. Monitorujemy rynek ICT, obserwujemy wdrażane rozwiązania innych miast, analizujemy użyteczność nowopowstających narzędzi i w miarę naszych możliwości i środków staramy się wdrażać wybrane rozwiązania.
Oczywiście pomysł na dodawanie informacji turystycznych na Foursquare wymyśli twórcy tego serwisu. Idea ta spodobała się już wielu różnym organizacjom miejskim i turystycznym nie tylko z zachodu ale i z innych regionów świata. Istotnymi czynnikami są tu również: wzrost udziału smartfonów w rynku telefonów mobilnych oraz dynamiczny przyrost użytkowników Foursquarea na całym świecie.
Tak więc, utworzenie profilu miasta jest szansą na stworzenie dodatkowego kanału komunikacji z mieszkańcami miasta oraz turystami.
Jest kilka powodów dla któych zdecydowaliśmy się na umieszczenie informacji w języku polskim.
Nieznana jest liczba aktywnych użytkowników Foursquara w Polsce. Natomiast liczba unikalnych odwiedzin najważniejszych atrakcji turystycznych w Warszawie w porównaniu choćby z Berlinem wskazuje, że popularność serwisu jest nadal u nas niska. Tym samym stworzenie fanpagea Warszawy jest dla nas w pewnym rodzaju testem, w którym z jednej strony monitorujemy zainteresowanie serwisem a z drugiej strony sami uczymy się jego użyteczności.
Jak wspomniałem chcemy aby Foursqare m.in. był wsparciem w komunikacji z mieszkańcami. Badania ruchu turystycznego w Warszawie również wskazują, że większość turystów przyjeżdżających to Polacy. Dlatego pierwsze nasze informację są stworzone w języku Polskim, natomiast w przyszłości porady będą ogłaszane w języku zależnym od grupy do której będą skierowane. Planujemy nie tylko dodać opisy w języku angielskim ale również rozbudować listy polecanych przez nas miejsc oraz uporządkować w serwisie obecne opisy obiektów turystycznych w Warszawie.
Fanpage Warszawy został utworzony 2 miesiące temu i nie jest obecnie promowany. Od jego utworzenia przybywa nam średnio 7-8 osób tygodniowo, które śledzą nasz profil. Najbardziej popularną listą obecnie to "Warszawa Top 10", którą lubi 21 osób. Jest to za mała grupa aby móc określić czy i w jaki sposób jesteśmy realnie użyteczni.
Pierwsze działania promocyjne chcemy rozpocząć przed Euro 2012, jako wsparcie aktywności naszej na Facebooku. W późniejszym okresie chcemy również rozpocząć promocję na naszej stronie internetowej www.WarsawTour.pl , która obecnie jest w fazie przeprojektowywania. Oprócz możliwości dodania poszczególnych list do "ulubionych" będzie można również zobaczyć, które miejsca w Warszawie są najczęściej odwiedzane.
Interesującą formą promocji od niedawna jest również możliwość stworzenia odznaki miejskiej przez Foursquare. Tu chcielibyśmy aby obyło się to w dialogu z mieszkańcami. W związku z tym zastanawiamy się nad stworzeniem konkursu "Warszawiacy - Turystom". Gdzie mieszkańcy Warszawy będą mogli być współautorami listy miejsc polecanych nie tylko sklasyfikowanych jako obiekty turystyczne, ale również jako restauracje, puby, kluby nocne czy hotele.
Bartłomiej Brzeski
Główny Specjalista
Biuro Promocji Miasta Stołecznego Warszawy
Foursquare - tematy pokrewne
Foursquare co to jest?Jak odblokwoać, zdobyć odznaki?
Warszawa na Foursquare